آزمون DELE 2023 : شرایط، نحوه ثبت نام و منابع آزمون

آزمون DELE 2023 : شرایط، نحوه ثبت نام و منابع آزمون

آزمون DELE

آزمون DELE که مخفف عبارت Diplomas de Español como Lengua Extranjera  است، معتبرترین آزمون بین‌المللی زبان اسپانیایی است که برای سنجش مهارت زبانی زبان‌آموزان اسپانیایی در ۶ سطح A1 تا C2 برگزار می‌شود. این آزمون، به عنوان مدرک رسمی زبان اسپانیایی در سراسر دنیا شناخته شده و توسط وزارت آموزش، فرهنگ و ورزش اسپانیا صادر می‌شود. کسانی که قصد مهاجرت و یا ادامه تحصیل در کشور اسپانیا را داشته باشند لازم است که حتما آزمون دله داده باشند.

اگر شما هم جزو این افراد هستید و یا به هر دلیلی تصمیم دارید در این آزمون شرکت کنید، در ادامه مقاله تمام جزئیات آزمون DELE را برایتان شرح داده‌ایم.

آزمون زبان اسپانیایی دله

شرایط و قوانین آزمون DELE

آزمون DELE نیز مطابق تمام آزمون‌های بین‌المللی زبان، شرایط و قوانینی دارد که متقاضیان موظف به رعایت آن‌ها هستند. در صورتی که از رعایت هر کدام از این قوانین سرپیچی کنید ممکن است برایتان محرومیت از آزمون DELE را به همراه داشته باشد. از مهم‌ترین این قوانین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل عدم امکان تمدید مهلت ثبت نام در آزمون، حتما ثبت‌نام خود را در زمان مقرر انجام داده و تکمیل کنید.
  • زمان را طوری تنظیم کنید که یک ربع تا نیم ساعت قبل از شروع، در محل حضور داشته باشید چراکه بعد از بسته شدن درب محل برگزاری آزمون دیگر اجازه ورود نخواهید داشت.
  • به خاطر داشته باشید که نباید در طول آزمون با داوطلبین حاضر در جلسه صحبت کنید.
  • هرگز به تقلب فکر نکنید! در صورت مشاهده هرگونه عمل مشکوک به تقلب از سوی ممتحن، از دادن آزمون محروم خواهید شد.
  • تاییدیه ثبت‌نام را که از طریق ایمیل برایتان ارسال شده است، در روز آزمون روی موبایل یا به صورت پرینت شده همراه داشته باشید.
  • همراه بردن هرگونه وسیله­­ اضافی و یا خارج کردن آن از آزمون ممنوع است.

شرایط سنی شرکت در آزمون DELE

طبق اطلاعیه موسسه سروانتس، افراد از سن ۱۱ سال به بالا می‌توانند در آزمون اسپانیایی دله شرکت کنند. این موسسه دو نوع آزمون متفاوت را برای متقاضیان ۱۱ تا ۱۷ سال طراحی کرده‌است که شامل آزمون A1 و آزمون A2/B1 می‌شود. متقاضیان ۱۸ ساله و ۱۸ سال به بالا باید در آزمون عمومی شرکت کنند.

زمان ثبت نام و برگزاری آزمون DELE در سال ۲۰۲۳

زمان ثبت‌نام و تاریخ برگزاری امتحان DELE، هرساله از طریق سایت رسمی dele.org اعلام شده و به تمامی مراکز برگزار‌کننده آزمون اطلاع‌رسانی می‌شود. حتما به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است در تاریخ‌های مقرر شده آزمون تمامی سطوح برگزار نشود؛ برای مثال در تاریخ ۱۷ فوریه، آزمون فقط برای بزرگسالان در سطح A1 برگزار خوهد شد.

نکته حائز اهمیت دیگر توجه به زمان‌بندی‌ها و ددلاین ثبت نام آزمون است. به خاطر داشته باشید که حتما تمام مراحل ثبت نام خود را قبل از فرارسیدن ددلاین آزمون تکمیل کنید تا از آزمون جا نمانید. اطلاعات مربوط به تاریخ برگزاری و ثبت‌نام آزمون DELE برای سال ۲۰۲۳ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید.

Exam Dates

Levels

Registration Deadlines

February 17

Adults: A2

Until January 11, 2023

April 14

Adults: A1, A2, B1, B2, C1

Until February 15, 2023

May 12

May 13

Young learners: A1, A2/B1

Adults:  A1, A2, B1, B2, C1, C2

Until March 15, 2023

July 7

Adults: A2, B1, B2, C1

Until May 10, 2023

September 8

Adults: A2

Until July 12, 2023

October 13

Adults: A2, B1, B2

Until September 6, 2023

November 17

November 18

Young learners: A1, A2/B1

Adults: A1, A2, B1, B2, C1, C2

Until October 11, 2023

آزمون DELE

فرایند و نحوه ثبت‌نام آزمون DELE

فرایند ثبت‌نام آزمون اسپانیایی DELE به این صورت است که در ابتدا باید برای ایجاد یک حساب کاربری به سایت examenes.cervantes.es  مراجعه کرده و مشخصات خود را دقیق وارد کنید. پس از ساخت حساب، یک ایمیل تاییدیه برای شما ارسال خواهد شد که باید توسط آن حساب خود را فعال نمایید.

برای این کار بر روی عبارت Iniciar sesión کلیک کنید. سپس رمز عبور خود را انتخاب کرده و روند ثبت نام آزمون را شروع کنید. برای این کار باید به قسمت Mis inscripciones رفته و بر روی عبارت Nueva inscripción  کلیک کنید. پس از آن باید مرکز آزمون، تاریخ و سطح آزمون مورد نظرتان را انتخاب کرده و در صورت کامل بودن شرایط، می‌توانید با کلیک بر روی عبارت Inscribirse و پرداخت هزینه­­ آزمون، ثبت‌نام خود را تکمیل نمایید.

محل برگزاری آزمون DELE

آزمون دله اسپانیایی در بیشتر از ۱۰۰ کشور دنیا و در ۸۵۰ مرکز برگزار می‌شود. با اینحال این آزمون و موسسه برگزاری آن در ایران نماندگی ندارد و برای این موضوع باید به کشورهای همسایه سفر کنید. برای اطلاع از کشورهای برگزارکننده آزمون dele در فرایند ثبت نام می توانید محل آزمون را انتخاب کنید.

نمره قبولی آزمون DELE

نمره­ قبولی آزمون DELE بسته به اینکه در چه سطحی برگزار شود، متفاوت است. بهتر است این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که کسب حداقل نمره قبولی در آزمون به معنای این نیست که شما دیگر احتیاج به نمرات بالاتر ندارید بلکه مشابه آزمون آیلتس شما هر میزان نمره بهتری کسب کنید، مقبولیت و شانس شما برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌ها بیشتر خواهد بود.

برای سطوح A1-B2  حداکثر نمره­ آزمون، ۱۰۰ بوده و حداقل نمره برای قبولی نیز ۳۰ امتیاز است. برای سطح C1  آزمون DELE  نیز مشابه سطوح قبل، آزمون از ۱۰۰ نمره بوده و حداقل نمره کسب­ قبولی ۳۰ نمره است. برای سطح C2  آزمون نیز حداکثر نمره ۱۰۰ و حداقل ۲۰ برای کسب قبولی در هر بخش است.

توجه داشته باشید که کسب حداقل نمره قبولی برای هر بخش از آزمون الزامی بوده و این نمره به معنای مجموع نمرات بخش‌های مختلف نیست.

زمان اعلام نتیجه آزمون DELE

نتایج آزمون DELE به صورت آنلاین اعلام می‌شود و از روز برگزاری آزمون تا اعلام نتایج حدود ۳ ماه زمان می‌برد. دلیل این مدت زمان طولانی، تعداد بسیار زیاد شرکت‌کنندگان و متقاضیانی است که سالانه از ۸۰ کشور دنیا در این آزمون شرکت می‌کنند.

ساختار آزمون DELE

آزمون DELE به عنوان معتبرترین آزمون زبان اسپانیایی در سراسر دنیا یک آزمون نسبتا چالشی است و در سطح بالایی برگزار می‌شود. باید این نکته را به یاد داشته باشید که اگر در سطح A1 آزمون شرکت می‌کنید به این معنا نخواهد بود که با آزمون ساده‌ای روبرو هستید، بلکه آزمون هر سطح متناسب با دانش متقاضیان آن سطح تنظیم شده و شرکت‌کنندگان هر سطح با آزمون نسبتا دشواری روبرو خواهند بود. در ادامه برای آشنایی بیشتر با ساختار آزمون، جزئیات هر سطح را برایتان شرح داده‌ایم.

ساختار سطح A1

بخش اول آزمون درک مطلب است که شامل ۲۵ سوال با مدت زمان ۴۵ دقیقه است. بخش دوم یعنی درک شنیداری ۲۵ سوال و ۲۵ دقیقه زمان داشته و بخش سوم نیز با عنوان تعامل و بیان نوشتاری ۲ پرسش ۲۵ دقیقه‌ای را شامل می‌شود. بخش چهارم و نهایی که بخش تعامل و بیان گفتاری است، شامل ۳ پرسش و ۱۰ دقیقه زمان است که با احتساب ۱۰ دقیقه برای کسب آمادگی، در مجموع ۵۵ سوال و ۱۰۵ دقیقه زمان خواهید داشت.

ساختار سطح A2

 برای این سطح مشابه سطح قبل، بخش اول آزمون قسمت درک مطلب است که شامل ۲۵ سوال با مدت زمان ۶۰ دقیقه است. بخش دوم یعنی درک شنیداری ۲۵ سوال و ۴۰ دقیقه زمان داشته و بخش سوم نیز با عنوان تعامل و بیان نوشتاری ۲ پرسش ۴۵ دقیقه‌ای را شامل می‌شود. و در نهایت بخش آخر که بخش تعامل و بیان گفتاری است، شامل ۳ پرسش و ۱۲ دقیقه زمان است که با احتساب ۱۲ دقیقه برای کسب آمادگی، در مجموع ۵۵ سوال و ۱۵۷ دقیقه زمان در این سطح خواهید داشت.

ساختار سطح B1

در این بخش، قسمت اول یعنی درک مطلب، شامل ۳۰ سوال با مدت زمان ۷۰ دقیقه است. بخش دوم یعنی درک شنیداری ۳۰ سوال و ۴۰ دقیقه زمان داشته و بخش سوم نیز با عنوان تعامل و بیان نوشتاری ۲ پرسش ۶۰ دقیقه‌ای را در بر می‌گیرد. بخش نهایی یعنی همان بخش تعامل و بیان گفتاری است، شامل ۴ پرسش و ۱۵ دقیقه زمان است که با اضافه کردن زمان ۱۵ دقیقه‌ای برای کسب آمادگی، در مجموع ۶۶ سوال و ۱۸۵ دقیقه زمان برای پاسخگویی دارید.

ساختار سطح B2

  در این سطح هم درک مطلب بخش نخست است که شامل ۳۶ سوال با مدت زمان ۷۰ دقیقه خواهد بود. بخش دوم یعنی درک شنیداری ۳۰ سوال و ۴۰ دقیقه زمان داشته و بخش سوم نیز با عنوان تعامل و بیان نوشتاری ۳ پرسش ۲۰ دقیقه‌ای را شامل می‌شود. بخش چهارم و نهایی که بخش تعامل و بیان گفتاری است، شامل ۳ پرسش و ۲۰ دقیقه زمان است که با احتساب ۲۰ دقیقه برای کسب آمادگی، در مجموع ۷۱ سوال و ۲۱۰ دقیقه زمان خواهید داشت.

ساختار سطح C1

بخش اول مشابه بقیه سطوح درک مطلب است با ۴۰ سوال و مدت زمان ۹۰ دقیقه. بخش دوم نیز درک شنیداری است که ۳۰ سوال و ۵۰ دقیقه زمان به آن اختصاص داشته و بخش سوم نیز با عنوان تعامل و بیان نوشتاری ۳ پرسش ۲۰ دقیقه‌ای را شامل می‌شود. بخش چهارم و نهایی که بخش تعامل و بیان گفتاری است، شامل ۳ پرسش و ۱۰ دقیقه زمان است که با ۲۰ دقیقه زمان برای کسب آمادگی، در مجموع شامل ۷۵ سوال و ۲۴۰ دقیقه زمان است.

ساختار سطح C2

 در این سطح هم درک مطلب به عنوان بخش نخست شامل ۵۲ سوال با مدت زمان ۱۰۵ دقیقه است. بخش دوم یعنی درک شنیداری ۳ پرسش و ۱۵۰ دقیقه زمان داشته و بخش سوم نیز با عنوان تعامل و بیان نوشتاری ۳ پرسش ۲۰ دقیقه‌ای را شامل می‌شود. بخش نهایی که بخش تعامل و بیان گفتاری است، شامل ۳ سوال و ۲۰ دقیقه زمان است که به علاوه ۳۰ دقیقه برای کسب آمادگی، در مجموع ۵۸ سوال و ۲۷۵ دقیقه زمان خواهید داشت.

مهلت اعتبار آزمون DELE

خبر خوب اینکه پس از شرکت در آزمون و کسب نمره قبولی در سطح مورد نظرتان، این نتیجه تا آخر عمر برای شما معتبر خواهد بود و برای تمدید اعتبار احتیاج به آزمون مجدد ندارید. تنها در صورتی که مایل باشید نمره آزمون خود را ارتقا دهید می‌توانید مجددا در آزمون شرکت نمایید.

مدرک آزمون DELE

هزینه‌های آزمون DELE 2023

 هزینه ­ی شرکت در آزمون DELE بسته به سطح آزمونی که انتخاب کرده‌اید متفاوت است و نرخ آن به یورو مطابق جدول زیر است:

هزینه ثبت نام بر حسب یورو

سطح آزمون DELE

۱۰۸

A1

۱۳۰

A2

۱۶۰

B1

۱۹۰

B2

۲۰۵

C1

۲۲۰

C2

آزمون DELE به صورت کاغذی است یا سیستمی؟

آزمون DELE فقط به فرم کاغذی برگزار شده و هیچ نوع دیگری ندارد وکسانی که مایل به شرکت در این آزمون هستند بهتر است خود را برای شرایط امتحان با فرمت کاغذی و کتبی آماده کنند.

منابع آزمون DELE

با توجه به اینکه آزمون DELE در سطح بالایی برگزار می­شود بهتر است برای کسب آمادگی کامل، از تمامی منابع کمکی مثل کلاس، وب سایت‌های مختلف و کتاب­ها نیز استفاده کنید. به خاطر داشته باشید بهره گرفتن از کلاس و تجربیات اساتید این آزمون برای آشنایی با آن و کسب نمره قبولی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و در ارتقای نمره شما تاثیر به‌سزایی داشته باشد. تعدادی از کتاب‌های مفید برای مطالعه آزمون را می‌توانید در این لیست ببینید:

  • Preparación al Diploma de Español

Preparación al Diploma de Español

  • Las claves del nuevo DELE

Las claves del nuevo DELE

  • El Cronómetro

El Cronómetro

  • ¡Dale al DELE!

¡Dale al DELE!

  • Prepara y practica el DELE

Prepara y practica el DELE

  • Aprueba el DELE

Aprueba el DELE

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا به‌صورت مفصل اطلاعاتی را درباره آزمون بین المللی زبان اسپانیایی DELE که درحال حاضر معتبرترین آزمون زبان اسپانیایی محسوب می‌شود برای شما شرح بدهیم. می‌توان گفت این اطلاعات به نوعی شامل سوالات متداول متقاضیان این آزمون مانند هزینه آزمون DELE، ساختار آزمون دله، مدت زمان اعتبار، زمان آزمون، نحوه نمره‌دهی و از این دست موارد هستند. در پایان اگر درباره این آزمون پرسشی دارید و یا شما تجربه شرکت در آن را داشته‌اید حتما در بخش نظرات برایمان از تجربیات و یا پرسش‌هایتان بنویسید.

سوالات متداول

آزمون DELE (دله) معتبرترین آزمون زبان اسپانیایی است که توسط موسسه سوانتس برگزار می شود. این آزمون در ۶ سطح A1 تا C2 برگزار شده و نمره آن ملاکی برای سنجش مهارت های زبان اسپانیایی شما است.

این آزمون در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا برگزار می گردد ولی با توجه به شرایط در ایران برگزار نمی شود. برای شرکت در این آزمون میبایست از طریق ثبت نام در وبسایت رسمی سروانتس یکی از کشورهای اطراف را انتخاب کنید.